BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, March 13, 2009

Muqarar Baru Untuk Al-Quran

hari nih aku baru tau pasal muqarar(sukatan) untuk subjek Al-Quran.. Sebelum nih, apa yang kami tahu, bagi pelajar tahun satu menghafal surah Al- Baqarah. Tahun dua surah Al- Baqarah, al-A'raf & Al-Anfal. Bagi tahun tiga pula surah pelajar tahun 1 & 2 di tambah dengan surah Maryam, Al-Haj, Al- Anbiya' & surah Thaha. Tahun empat pula kena hafal surah2 di atas tuh dan di tambah dengan surah Yassin, As_safat, sood, Az-zumar, Ghafir & fusilat.

Tapi hari ini aku mendapat perkhabaran yang agak baik. Tahun 1 cuma mengafal 1 juzu surah Al- Baqarah. tahun 2 pulan 2 Juzu. Tahun 3,3 juzu begitu juga tahun 4 dengan 4 juzu.

Mungkin agak mudah sedikit, walaupun dah ramai yang mula menghafal surah2 yang asal bermula dari sem pertama.. Apatah lagi bagi mereka yang dah repeat paper Al-Quran berulang kali. Ini merupakan satu cabaran juga untuk menghafal. Mungkin bagi mereka yang bergelar Muadalah dari Insaniah mempunyai keringanan sedikit untuk menghafal surah al-baqarah kerana di Insaniah juga menghafal surah yang sama 2 juzu untuk setiap tahun. Tapi bagi mereka yang menghafal dari surah2 yang lain kena banyak berusaha.

Nampaknya aku kena mula menghafal dari sekarang. Masa untuk berfoya-foya dengan lappy dan dunia maya nih patut di kurangkan.. no kuiz,no game online, no chatting... huhuh (boleh kew?

Hendak seribu daya tak hendak seribu dalihkan.. So semua tuh dari diri sendiri juga.. I hope aku dapat habiskan semua hafalan aku sebelum bulan 5 and get ready for war..

Apa2pun sebelum menghafal quran sucikan hati dulu..Kalau tak hafalan susah nak lekat kat kepala.

And today i've done my job. Very happy n tiada lagi benda yang nak d fikir lepas nih. Tinggal nak edarkan iklan jer.. Akhirnya mood tuh datang juga yer.. hahahha

0 comments: