BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, March 1, 2009

Nice Trip Matrouh 25 - 27 Februari 2009

Well aku baru jak sampai kat rumah semalam. Kalau di ikutkan memang semalam mau update cerita Matrouh nih tapi terasa penat yang teramat sangat ditambah rasa mengantuk yang dak tertahan. so terpaksalah aku tunda update ke hari nih.

Kami mula bertolak 25 februari jam 1.30 petang dari assafir
ah iskandariah menggunakan tremco sampai ke mau'af iskandariah. Seramai 14 orang yang mengikuti rombongan cik kiah ke Matrouh dan 2 orang daripadanya pelajar lelaki yang merupakan AJKT kelab umno iskandariah sekaligus menjadi Musyrif. Sampai kat Mau'af iskandariah kami menukar tremco menggunakan tremco Matrouh. Agak murah perjalanan sendiri daripada menyewa kenderaan untuk pergi dan balik. Tambang untuk pergi sahaja baru LE16 untuk satu kepala. Sepanjang perjalanan tuh ada yang tidur, sembang2 sambil makan keropok2 yang dibeli sebelum bertolak. Perjalanan mengambil masa dalam 4jam. Kami sampai ke matrouh dalam jam 8 malam. Kami berhenti kat Nadi Mubarak. Then turun cari tempat tuk menginap. Agak mudah juga nak cari tempat tinggal. Banyak jer yang kosong tapi harga tuh yang kurang berpatutan. Terjumpa dengan seorang pakcik bawab tu dia suggest kat kitorang amik sya'ah. 1 Sya'ah LE50. Dah kira ok lah tuh tapi masalahnya pulak makcik yang nak bagi sewa tuh muka kelat semacam n sombong sikit. Dah tuh sakhanah(water heater) pulak tak ok kat setiap sya'ah tuh. so kitorang tak jadi nak amik rumah tuh, kitorang p tempat lain. Dapat rumah LE50 tuk sehari. Rumah ada 3 bilik. 1 bilik ada 2 katil. Kire cukuplah untuk kami semua. Sakhanah pon ok kat rumah tuh. so kitorang amik yang tuh lah. Dia kira kami amik 2 malam 2 hari tuh dia mintak LE300.Amik 3 biji rumah, 2 untuk bebudak pompuan n 1 rumah tuk budak lelaki. Settle cari rumah, kitorang rest kejap simpan barang2 n solat. Ready nak gi cari makan malam.
Hidangan makan malam

Keluar p cari tempat makan, sempat lagi sesat, tersalah jalan.. So kitorang bergambar2 lah n then patah balik cari jalan alexandria street. Tempat tuh banyak kedai2. Hampir jam 10 lah juga baru jumpa kedai makan "sahar Restoren" semuapun kelaparan sudah. First time makan makanan arab yang nih, "tohinah" tuh sedaplah pulak. kira lidah aku leh terimalah. Yang lain2 tuh sedap gak tapi aku tak tau nama makanan tuh hehehe.... Abis makan, pengumuman pembubaran AJKT UMNO SESI 2007/2008 di sampaikan oleh Siti Aisyah. Pastu kami keluar jalan2 nak cari makanan ringan n air mineral tuk minum di rumah. Balik rumah kepenatan, bersihkan badan & tidur. Esok nak kena bangun awal pulak sambung perjalanan.
Pantai Agibah
Hari kedua di Matrouh bangun seawal jam 8 pagi, kejutkan suraya n terus p iron baju. Jenguk dapur gas kat dapur, berusaha dengan suraya nak hidupkan dapur tuh nak masak air & meggi tuk sarapan pagi. Hujan yang turun dari awal pagi membuatkan pergerakan kami agak terbantut. Selepas zohor barulah kami dapat teruskan perjalanan. Sempat bergambar2 di beranda rumah sementara menunggu hujan reda. Destinasi pertama kami "pantai Agibah" iaitu pantai ajaib yang dikatakan mempunyai 7 warna. Betapa indahnya ciptaan Tuhan, amat mengagumkan. Masa kami sampai tuh yang aku pasti ada 4 warnalah kat pantai tuh warna hijau, putih,biru muda dan biru tua. Kira lamalah juga kami di pantai agibah tuh dalam 2 jam menyusuri anak tangga turun ke bawah dan menyusuri batu2 di sepanjang perjalanan untuk ke hujung pantai. Sambil berjalan sambil kami bergambar2. Bila da balik tuh kami tak naik ikut anak tangga sebaiknya kami mendaki dari lereng bukit. Gayat gile bila tengok bawah. Tak lah tinggi sangat tapi boleh buat aku pening jugalah sikit kalau memandang kat bawah.

Cleopatra Beach

Hamam Cleopatra

Destinasi kedua kami "Cleopatra Beach". Apa yang menarik di tempat nih hamam cleopatra terletak di atas dasar laut. Iaitu bilik mandi cleopatra. Tapi kami kurang bernasib baik hari nih dengan cuaca yang mendung dan hujan renyai2 kami cuma dapat pergi ke dasar pantai dan tidak dapat menyeberangi untuk pergi ke hamam cleopatra kerana ombak yang kuat dan paras air yang tinggi. Kami cuma dapat bergambar dari jauh jew. So kami tak mengambil masa yang lama dekat situ may be adadalam setengah jam jak. setelah mengambil gambar kami bergerak menuju ke El Gharam. Lebih kurang macam Cleopatra beach jer tempatnya. Tak semua pun yang turun. Ada dalam 7 orang jer yang masih semangat turun nak bergambar2 yang lain dah kepenatan. Then kami pulang menuju ke Alexandria street tuk makan. Selesai makan kami ke pasar Libya. Mencari "balah bisyuklata" & balah biluz" iaitu kurma berinti coklat dan berinti hazelnut. Ada yang membeli baju2 dan macam2 lagi. Kami balik dari situ dalam jam 7 lebih. Lepas hantar barang kat rumah kami keluar balik p cari makanan untuk sarapan esok pagi. Sebab kalau cari esok belum tentu ada kedai buka pagi so sedia sebelah malam lah.Balik rumah bersihkan badan, solat jama' ta'khir n take a rest.. Packing barang2 tuk pulang sok n after that tido....

Ahli AJKT kelab Umno Iskandariah

Hari ketiga hujan masih turun lebat di pagi hari jumaat. Perancangan nak gi pasar Libya lagi. Kami keluar dari tempat penginapan selepas solat Jumaat. Solat zohor n jama'. Then kami keluar menuju kepantai dan pakcik bas dah tunggu kami dekat pantai. Kami sempat bergambar2 dan membawa pakcik tuh ke "ar-rumail beach". Pakcik tuh agak sporting. bergambar2 dan kami menuju ke pasar Libya. Aku nak gi beli jaket manchester. Ramai juga yang turun membeli barang2. Selesai membeli belah kami menuju ke tremco n bersedia tuk bertolak ke alex.. Ianya satu pengalaman yang best dan perjalanan yang enjoy. Semua yang mengikuti rombongan pun satu kepala. hehehe it's a nice trip.. and i hope ada lagi trip macam nih d masa akan datang.

Alhamdulillah kami dah selamat pergi dan selamat kembali ke alex. Perjalanan yang agak memenatkan tapi berbaloi. Sampai sekarang pun aku masih terbayang suasana Matrouh yang agak ketara perbezaannya dari bandar kaherah dan iskandariah. Apa yang jelas nyata Bandar Matrouh bersih dari sampah2. Dan ianya merupakan bandar terancang yang ada d mesir nih. Mempunyai trafic light dan di patuhi oleh penduduknya. Keramahan penduduk di bandar Matrouh juga menambahkan lagi keseronokan perjalanan kami. Kalau di beri peluang aku ingin menjejakinya sekali lagi. It's a nice place and trip.. I love it...