BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 21, 2009

Kucar Kacir

Kebelakangan ini hidup begitu di asak dengan jadual yang padat. Bukan jadual kuliah mahupun jadual untuk berjalan-jalan membuang masa tapi pengorbanan kepada tenaga dan masa. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar. Selesai program dan tugas yang terpikul di bahu.

Bermula 15 OKT diri bagaikan tak punya masa yang cukup. Terkejar-kejar bagaikan orang yang bekerja mengejar dateline untuk menyiapkan proposal. Bergerak tengahari menuju ke pasar untuk membeli barang-barang yang di perlukan untuk membuat satey.. Tak percaye? haha aku pun tak percaya jugak. Kena mencari ayamnya, daging, arang, bahan-bahan tuk perap satey lagi. Dari jam 12.45 aku keluar dari rumah jam 5.15 petang baru aku sampai rumah. Dah yang bergerak pun 3 orang jer nak tunggu ayam kemain lambat. Pakcik jual ayam tuh p kejar-kejar ayam dalam reban lagi kot hahaha...

Sebelah malam pulak ada perjumpaan. Berbincang, perbincangan dan keputusan. Kadangkala di waktu kesempitan masing-masing menarik diri seolah diri tidak bersalah. Mungkin sudah tersedar dan bagaikan permasalahan itu di pikul pada bahu seorang. Mungkin benar bak di kata kalau di rungkai satu persatu mungkin nampak pokok asalnya. Aku andaikan seorang bayi kecil, jika tidak di ajarkan menyebut perkataan "mama" dia tidak akan tahu menyebutnya. Apapun yang di lakukan mesti ada panduan.

Tercapai satu keputusan, sepakat membawa berkat. Berfikir secara rasional tanpa mengikut emosional. Kadangkala kita terpaksa merendahkan ego demi menjaga hati orang lain, Tapi ada juga yang tak tau menjaga hati orang seolah diri benar belaka. Kata orang ukur baju di badan sendiri, kalau badan saiz XXL jangan pulak mengada-ngada nak pakai baju saiz S. Kalau nak pakai body fit pon orang kata agak-agaklah, kalau sampai nampak lemak di sana sini. muahahha Ada jenis orang hanya pandai melihat kelemahan pada diri orang lain tapi lupa untuk menilai kelemahan diri sendiri. Sibuk mengata hal orang lain tapi tak sedar diri di kata orang lain.

Aku lihat aku perhati dan aku temui sama saja. TALAM DUA MUKA!!!... Di depan ini kutuk yang itu di depan itu kutuk yang ini. PEREMPUAN... bukan auta tetapi fakta.

Menjadi pandai impian semua orang merasa pandai penyakit kebanyakkan orang. Iman tak dapat di warisi dari seorang ayah yang bertakwa.. Kelalaian dan kelapaan juga bukan suatu warisan dalam kehidupan. Yang penting perlu ada kesedaran.

*************************************************************

Membelah arus malam mencari ketenangan. masih ada lagi barang yang tak cukup. Mencari dan terus mencari.Daging!! ya kena beli daging lagi. Nasiblah belum lewat malam dan kedai masih buka lagi.Sesekali bergotong royong dalam melakukan kerja dan berkumpul beramai-ramai memang terasa keseronokkannya. Sambutan rumah terbuka di penghujung syawal. Dan syawal tahun ini aku hanya dapat merasakan suasana raya di penghujung syawal. hahaha

Mata yang mengantuk dan berat di gagah juga. Mengejar, terkejar dan berkejar untuk memastikan segala perancangan dapat di capai. dan alhamdulillah segalanya berjalan lancar.

0 comments: