BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, January 9, 2012

berfikir sejenak!

Kadang-kadang kita terlalu sibuk untuk mengejar dunia, mengejar nama.. Dengan zaman sekarang ni macam-macam yang nak di perjuangkan.. Perjuangan mahasiswa, perjuangan politik, perjuangan mencari jalan penyelesaian kepada masalah, perjuangan untuk meneruskan hidup, dan aku? aku dalam perjuangan menempuhi peperiksaan yang mendatang.

Sekarang di negaraku yang aman damai macam dah jadi trend dengan demonstrasi.. Sana sini cerita demonstrasi.. Hak kebebasan bersuaralah katakan.. Tapi perlukah dengan demonstrasi? Mungkin ramai yang punya semangat berkobar-kobar dalam berdemonstrasi tapi ada juga yang hanya menjadi pak turut. Bila ada cerita, sembang kemain lebat ada ikut serta tapi sebenarnya hanya meramaikan perarakan sahaja :P

Bagi diri aku yang berada di negara yang tercetusnya rusuhan menjatuhkan pimpinan negara mesir ini, kalau boleh di beri pilihan aku ingin memilih negara malaysia yang aman tanpa ada yang mencacatkan kemakmuran yang sedia ada. Namun inilah hakikatnya sekarang. Yang mahasiswanya sibuk memperjuangkan hak kebebasan mahasiswa.. AUKU auku auku..

Tapi pernahkah terfikir oleh diri seorang pelajar di mana hak kita sebagai seorang pelajar? di mana hak kita sebagai seorang anak? di mana hak kita sebagai orang islam. Hak diri kita sendiri kita perjuangkan ker atau sekadar melepas batuk di tangga. Apakah kita bangga andainya hak kita sebagai pelajar tak dapat kita laksanakan sebaiknya. Ada yang sampai mengulang tahun pengajian, ada yang kena bar dari menduduki peperiksaan. Banggakah kita untuk memberitahu orang tua kita yang kita gagal dalam peperiksaan?

perjuangkanlah hak diri kita yang kita dukung sebelum kita memperjuangkan hak yang belum tentu akan ada imbalannya..hidup hidup!!


0 comments: